دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع سلامت سازمانی| شناسه فایل 41016878

مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع سلامت سازمانی,مبانی نظری و پیشینه با موضوع سلامت سازمانی,مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت سازمانی
مشخصات فایل مورد نظر در مورد مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع سلامت سازمانی آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

ادامه

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

اصطلاح "سلامت سازمانی" نخستین بار در سال 1969 توسط مایلز در مطالعه جو سازمانی مدارس به کار برده شد (Tsui & Cheng 1999:429-268؛.( Korkmaz 2006: 14-36 2007:22-54

از نظر مایلز (1969) سلامت سازمانی به وضعی فراترازاثربخشی كوتاه مدت سازمانی دلالت داشته و به مجموعه ای ازخصایص نسبتاًپردوام اشاره می­کندوعبارت است ازدوام وبقای سازمان درمحیط خود، سازگاری باآن وارتقاءوگسترش توانایی سازمان برای سازگاری بیشتر(جاهد، 1384: 16-21) این اصطلاح كه نخستین بار برای بیان جنبه­ی تداوم و بقای سازمان مورد استفاده قرار گرفت، بر اساس کار پارسونز[1]، بیلز[2] و سیلز (1953)، توسط هوی و تارتر (1997) و هوی و میکسل[3] (1991) به عنوان توانانیی سازگاری سازمان با محیط خود، ایجاد هماهنگی میان اعضای سازمان و دست­یابی به اهداف آن تعریف شد(Ibid).

سازمان سالم[4]

سلامت،درمقابل مفهوم بیماری،به معنی فقدان بیماری ونارسایی دریک ارگانیسم (موجودزنده) است. مفهوم عام ازکلمه سلامت درمواردی مانندبقاوسلامت نفس و نسل،بقاوسلامت عقل وتفکر،بقاوسلامت دین،بقاوسلامت اجتماع،بقاوسلامت محیط وجودقابلیت وتوان فعالیت طبیعی برای تحقق اهداف طبیعی است. مرحله بعداز سلامت،رشدوتکامل یعنی به فعلیت درآوردن قابلیت ها ورسیدن به اهداف است. به عقیدةپارس ونزهمه نظامهای اجتماعی برای بقا،رشدوتوسعه خودبه حل چهارمشکل اساسی:انطباق،دستیابی به هدف،یکپارچگی ونهفتگی نیازمندند.برای داشتن جامعه ی سالم بایدسازمانهای سالم ایجادكنیم، سازمان سالم، سازمانی است که آفریننده باشدوبرای اخذاین ویژگی،بایداز ویژگیهایی برخوردارباشدکه عبارتنداز: پذیرش دگرگونی وتحول،گرامی داشت اندیشه­های تازه،پذیرش شکست به­عنوان جزیی ازکامیابی وبالأخره قدردانی از افراد.

سازمانی سالم است که برای ادامه حیات خود قادر است به هدفها و مقاصد انسانی خود دست یابد، موانعی را که در دستیابی به هدفهایش با آن مواجه می­شود، بشناسد و این موانع را از پیش پای خود بردارد و همچنین درباره خود و موقعیتی که در آن قرار گرفته است، واقع­بین باشد .

به عقیده می­لیس[5] سازمان سالم دارای ده ویژگی است که در ذیل به آن اشاره شده است:

1. تمرکز بر هدف

2. کفایت ارتباط

3. توزیع بهینه قدرت

4. کاربرد منابع

5. اتحاد و همبستگی

6. روحیه

7. نوآور بودن

8. خود مختاری

9. سازگاریبا محیط

  • کفایت حل مشکل است (علاقه­بند، 1381).
  • یک سازمان سالم باید دارای اثربخشی باشد. هری و بلانچارد[6]، اثربخشی را نتیجه همکاری علاقه­مندانه می­دانند. از طرف دیگر هوی و میسکل مانند چستر بارنارد[7]، اثربخشی، کارایی و رضایت سازمانی را به یکدیگر مرتبط می­دانند، به طوری که اثربخشی توصیف عملی در جهت نیل به یک هدف مشخص است.

    آرگریس معتقد است که در یک سیستم اثربخش حل مشکلات با حداقل صرف انرژی صرف می­گردد و مکانیسم­های حل مشکل تضعیف نمی­شوند، بلکه حفظ و تقویت می­شوند. پس یک سازمان با نهایت برای فهم مشکلات موجود یافتن راه­حل­های ممکن و تصمیم­گیری از میان راه­حل­ها اجرای آنها و ارزیابی اثربخشی آنها ساختار و رویه­های مناسبی را در اختیار دارد (علاقه­بند، 1381). تحقیق آرجریس در مورد کارخانه سالم نشان می­دهد که شاخص­های سنتی سلامت سازمانی از قبیل جابجایی پایین، غیبت کم، تولید کافی، وفاداری بالا، احساسات مثبت کارکنان در مورد مدیریت و بالعکس ممکن است پایه مناسبی برای شناخت کارخانه به عنوان یک سیستم سالم فراهم نکند.

    مایلز ویژگیهای سازمان سالم را در تامین سه نیاز اصلی یعنی:

    1. نیازهای وظیفه­ای سازمان

    2. نیازهای بقاء

    3. نیازهای رشد و توسعه سازمان می­داند.

    از نظر لایدن و کلینگل، سرپرستان در سازمانهای سالم کارکنانی متعهد و وفادار با روحیه بالا و کانالهای ارتباطی باز هستند. علاوه بر این، کسانی که در سازمانهای سالم کار می­کنند کاراتر و بهره­ورتر هستند. در حالیکه همه سرپرستان متمایلند فکر کنند که سازمانهایشان سالم هستند، اما این موضوع همیشه اتفاق نمی­افتد.

    کریگر و هانسون[8] (1999) یک پارادایم ارزش­محور برای ایجاد سازمان­های واقعا سالم ارائه داده­اند. آنها ارزش­هایی را مطرح می­کنند که متمایل به غایی بودن دارند و به خودی خود مطلوبند و هر کدام می­توانند ابزاری برای ایجاد شایستگی فردی و سازمانی بیشتر باشند و اثربخشی و سلامت سازمانی را در بلند مدت افزایش دهند:

    صداقت و راستگویی: مبادله سازمانی و معاملات بین سازمانی بدون انتشار این انتظار اساسی که قراردادها و توافقات، با صداقت، حسن نیت و تمایل به محترم بودن، انجام می­شوند غیر ممکن است.

    اعتماد: توانایی متعهد شدن و درگیر شدن در اثربخشی بلند مدت در معاملات سازمانی را افزایش می­دهد.

    تواضع: بدون اندکی تواضع، جریان­های عادی و ارتباطات سازمانی به تحت تاثیر قرار گرفتن با رفتارهای تدافعی و برنامه­های نشات گرفته از سطح بالایی از بی­کفایتی سازمانی متمایل می­شوند.

    بخشش: اجازه رها کردن احساس و عقایدمان در مورد آنچه دیگران باید انجام بدهند و آنچه می­توانند انجام بدهند، است. بخشش احتمال پذیرش ابتکارات جدید و کاهش استرس اعضای سازمان را افزایش می­دهد. زمانی­که دیگران را می­بخشیم، زندگی در روابط سالم­تر با دیگران را انتخاب می­کنیم.

    دلسوزی: پایه­ای برای توان احساس آنچه دیگران احساس می­کنند و ایجاد مبنایی پایدار برای عمل دسته جمعی است و احساس اعتماد و احتمال اینکه ارزش­های سازمانی محقق شوند را افزایش می­دهد.

    قدرشناسی: پایه­ای برای روابط سالم بین شخصی، با وضع هنجارهایی از احترام و توجه مثبت به نیازها و کمک دیگران ایجاد می­کند.

    خدمت: خدمت رساندن به دیگران، در فکر احساس و عمل، یک جو مولد ایجاد می­کند که ارتباطات را با درجه بالایی از کیفیات انسانی بسط می­دهد نه اینکه روابط عمدتا با ارزش­های ابزاری هزینه­های معاملاتی و مبادله شکل بگیرد.

    آرامش و صلح: آرامش و صلح احتمال اینکه اعضای سازمانی از تعلق داشتن به سازمان راضی باشند را افزایش می­دهد و احتمال فرسودگی را کاهش می­دهد.

    اصول اساسی سازمان­های سالم

    اصل اول: ایجاد تیمی متحد برای رهبری و حفظ آن تیم

    ایجاد تیم متحد برای رهبری کردن سازمان مهم­ترین اصل از اصول چهارگانه است زیرا زمینه­ساز تحقق سه اصل دیگر است. این اصل فراتر از اصول دیگر است. زیرا مستلزم تعهدهای میان فردی اعضای تیم مدیریت و رهبر آن است. مایه تیم متحد رهبری، اعتماد است. نشانه اعتماد، نبود سیاست بازی، نداشتن دلشوره بیهوده و تلف کردن بیهوده انرژی است. همه مدیران خواستار چنین تیمی هستند اما شمار مدیرانی که بتوانند آن را ایجاد کنند اندک است. زیرا نسبت به شناخت ریشه این مسائل آگاهی کافی را ندارند

    اصل دوم: شفافیت

    ایجاد شفافیت در سازمان فقط انتخاب واژگان مناسب برای توصیفرسالت، راهبرد یا ارزش­های سازمان نیست، بلکه هدف از آن، توافق بر سر انگاره­ها ی رسالت، راهبرد و ارزش­هاست. سازمان شفاف، سازمانی است که کارهای آن با نوعی حس یگانگی انجام می­شود. این سازمان منابع خود را به ویژه منابع انسانی خود را، در انگاره­های مشترک، ارزش­ها، تعیین حد و مرزها، هدف­ها و راهبردها بسیج می­کند و به همین خاطر سازمان از "هم­افزایی" برخوردار می­شود.

    اصل سوم: تاکید مکرر بر اهمیت شفافیت در سازمان

    سازمانهای سالم کارکنان خود را برای ایجاد شفافیت در سازمان بسیج می­کنند. این کار با فرستادن پیام­های مهم به شکل زیر عملی می­شود.1- بازگویی،2- سادگی، 3- استفاده از انواع رسانه، 4- ارتباط آبشاری

    اصل چهارم: تحکیم شفافیت سازمانی به کمک تدبیرهای انسانی

    سازمانی که به شیوه­ای صحیح از تدبیرهای انسانی خود استفاده می­کند هویت و توان جهت­یابی خود را حفظ می­کند. حتی در دوران تغییر جهت تقویت شفافیت سازمانی از راه تدبیرهای انسانی به چهار شکل زیر صورت می­پذیرد:

    1- تدبیر در استخدام

    2- مدیریت عملکرد

    3- پاداش­دهی و قدر شناسی

    4- انفصال کارکنان

    تعاریف سلامت سازمانی

    برای اینكه سلامت سازمانی دریك سازمان ایجادشودابتدابایدجوموجوددرآن سازمان شناخته شود .برای تعریف،توضیح وسنجش جواجتماعی سازمانها،تلاشهای علمی قابل ملاحظه ای دردهه های اخیرصورت گرفته است. یكی ازچهارچوب های نظری مشهور و سودمند در این مورد سلامت سازمانی است. (فرنیا، 1382: 230)

    به نظرلایدنوكلینگل[9]سلامت سازمانی یك مفهوم تقریباًتازه ای است به معنی توانایی سازمان برای انجام وظایف خودبه طورموثركه باعث رشدوبهبودسازمان میشود. یك سازمان سالم جایی است كه افراد میخواهنددرآنجابمانندوكاركنندوخودنیزافرادی سودمندوموثرباشند (Lynden& William K 2000:3-5)

    ماتیومایلز[10]اشاره میكندسلامت سازمانی عبارتست ازدوام وبقای سازمان درمحیط خودوسازگاری باآن وگسترش وارتقاءوتوانایی خودبرای سازش بیشتر،ویابه گفته یهویوفورسیت [11]سلامت سازمانی توانایی سازمان برای بقاءخوداست وسازمانی كه سالم است بانیروهای مخرب خارجی به طورموفقیت آمیزی برخوردكرده ونیروی آنهابه طوراثربخشی،درجهت اهداف ومقاصداصلی سازمان هدایت میكند،ودر درازمدت علائم یك سازمان سالم را ازخودنشان میدهند (جاهد، 1385: 16-21).

    چیزی كه درتعریف مایلزواضح است،این است كه سازمان سالم بانیروهای بازدارنده­ی بیرونی به گونه­ای موفقیت آمیزبرخوردكرده و نیروی آنرابه گونه­ای اثربخش درراستای اهداف و مقاصداصلی سازمان هدایت می­كند. البته،عملكردسازمان دریكروزمشخص،ممكن است اثر بخش یاغیراثربخش باشد،اماعلایم درازمدت درسازمان های سالم،مساعدتاثربخشی است. اگر تخصص هاوفنون ازسلامت كامل برخوردارباشند،افزایش مسئولیت پذیری كاركنان وبهبود كیفیت محصولات وخدمات سازمان هاتامین میشود. بنابراین،تلاش برای بهبودسلامتی ورفاه نیروی كاربایدازراه سالم سازی خودسازمان آغازشودوادامه یابد. اصلاح،رشدوپیشرفت سلامت سازمانی بیان می­كندكه محدوده­ی محل كارسالم بایدارتقاءوبهبودیابد (.(Dejoy & Wilson 2007

    [1]Parsons

    [2] Bales

    [3]Miskel

    [4]Healthy organization

    [5]Millis

    [6]Harry and Blanchard

    [7]Chester barnard

    [8]Mark P. Kriger & Bruce J. Hanson

    [9]Lynden A.j. & William K

    [10]Mails

    [11]Hoy&Forist

    جزییات بیشتر







    • دریافت فایل پیشینه پژوهش وچارچوب مبانی نظری قابلیت های سازمانی

    • پیشینه پژوهش وچارچوب مبانی نظری قابلیت های سازمانی,پیشینه پژوهش مبانی نظری قابلیت های سازمانی,پیشینه پژوهش قابلیت های سازمانی,چارچوب مبانی نظری قابلیت های سازمانی,پیشینه پژوهش وچارچوب مبانی نظری قابلیت های سازمانی,پیشینه پژوهش ,چارچوب مبانی ,نظری قابلیت های سازمانی

















    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های سلامت روانی

    • فصل دوم پایان نامه نظریه های سلامت روان,مبانی نظری نظریه های سلامت روان,پیشینه تحقیق نظریه های سلامت روان,پیشینه داخلی نظریه های سلامت روان,پیشینه خارجی نظریه های سلامت روان,پیشینه پژوهش نظریه های سلامت روان,پیشینه نظری نظریه های سلامت روان,ادبیات نظری نظریه های سلامت روان,چارچوب نظری نظریه های سلامت روان


    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سلامت روانشناختی

    • فصل دوم پایان نامه سلامت روانشناختی,مبانی نظری سلامت روانشناختی,پیشینه تحقیق سلامت روانشناختی,پیشینه داخلی سلامت روانشناختی,پیشینه خارجی سلامت روانشناختی,پیشینه پژوهش سلامت روانشناختی,پیشینه نظری سلامت روانشناختی,ادبیات نظری سلامت روانشناختی,چارچوب نظری سلامت روانشناختی



    • دریافت فایل دانلود تحقیق سلامت و سلامت سازمانی با فرمت ورد

    • دانلود تحقیق سلامت و سلامت سازمانی,تحقیق سلامت و سلامت سازمانی doc,تحقیق کامل سلامت و سلامت سازمانی ,تحقیق درباره سلامت و سلامت سازمانی,تحقیق با موضوع سلامت و سلامت سازمانی,تحقیق سلامت و سلامت سازمانی با فرمت ورد,تحقیق در مورد سلامت و سلامت سازمانی چیست,تحقیق دانش آموزی درباره سلامت و سلامت سازمانی,تحقیق دانشجویی درباره سلامت و سلامت سازمانی



    • دریافت فایل پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه سلامت سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه سلامت سازمانی,مبانی نظری سلامت سازمانی,پیشینه تحقیق سلامت سازمانی,پیشینه داخلی سلامت سازمانی,پیشینه خارجی سلامت سازمانی,پیشینه پژوهش سلامت سازمانی,پیشینه نظری سلامت سازمانی,ادبیات نظری سلامت سازمانی,چارچوب نظری سلامت سازمانی













    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تعارض سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه تعارض سازمانی,مبانی نظری تعارض سازمانی,پیشینه تحقیق تعارض سازمانی,پیشینه داخلی تعارض سازمانی,پیشینه خارجی تعارض سازمانی,پیشینه پژوهش تعارض سازمانی,پیشینه نظری تعارض سازمانی,ادبیات نظری تعارض سازمانی,چارچوب نظری تعارض سازمانی


    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار شهروندی سازمانی

    • تاریخچه رفتار شهروندی سازمانی,پیشینه رفتار شهروندی سازمانی,پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی,مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی,پیشینه نظری رفتار شهروندی سازمانی,پیشینه پژوهش رفتار شهروندی سازمانی,فصل دوم پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی (مبانی نظری، همبسته ها و ابزارهای سنجش)


    • دریافت فایل پیشینه پژوهش و چارچوب نظری هویت سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه هویت سازمانی,مبانی نظری هویت سازمانی,پیشینه تحقیق هویت سازمانی,پیشینه داخلی هویت سازمانی,پیشینه خارجی هویت سازمانی,پیشینه پژوهش هویت سازمانی,پیشینه نظری هویت سازمانی,ادبیات نظری هویت سازمانی,چارچوب نظری هویت سازمانی



    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش بلوغ سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه بلوغ سازمانی,مبانی نظری بلوغ سازمانی,پیشینه تحقیق بلوغ سازمانی,پیشینه داخلی بلوغ سازمانی,پیشینه خارجی بلوغ سازمانی,پیشینه پژوهش بلوغ سازمانی,پیشینه نظری بلوغ سازمانی,ادبیات نظری بلوغ سازمانی,چارچوب نظری بلوغ سازمانی


    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جو سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه جو سازمانی,مبانی نظری جو سازمانی,پیشینه تحقیق جو سازمانی,پیشینه داخلی جو سازمانی,پیشینه خارجی جو سازمانی,پیشینه پژوهش جو سازمانی,پیشینه نظری جو سازمانی,ادبیات نظری جو سازمانی,چارچوب نظری جو سازمانی


    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حمایت سازمانی ادراک شده

    • مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده,دانلود مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده,پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده,دانلود پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده,پیشینه داخلی حمایت سازمانی ادراک شده,پیشینه خارجی حمایت سازمانی ادراک شده,پیشینه پژوهش حمایت سازمانی ادراک شده,پیشینه نظری حمایت سازمانی ادراک شده,فصل دوم پایان نامه حمایت سازمانی ادراک شده


    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه عزت نفس سازمانی,مبانی نظری عزت نفس سازمانی,پیشینه تحقیق عزت نفس سازمانی,پیشینه داخلی عزت نفس سازمانی,پیشینه خارجی عزت نفس سازمانی,پیشینه پژوهش عزت نفس سازمانی,پیشینه نظری عزت نفس سازمانی,ادبیات نظری عزت نفس سازمانی,چارچوب نظری عزت نفس سازمانی


    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه هوش سازمانی,مبانی نظری هوش سازمانی,پیشینه تحقیق هوش سازمانی,پیشینه داخلی هوش سازمانی,پیشینه خارجی هوش سازمانی,پیشینه پژوهش هوش سازمانی,پیشینه نظری هوش سازمانی,ادبیات نظری هوش سازمانی,چارچوب نظری هوش سازمانی



    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هویت سازمانی 72 صفحه

    • فصل دوم پایان نامه هویت سازمانی,مبانی نظری هویت سازمانی,پیشینه تحقیق هویت سازمانی,پیشینه داخلی هویت سازمانی,پیشینه خارجی هویت سازمانی,پیشینه پژوهش هویت سازمانی,پیشینه نظری هویت سازمانی,ادبیات نظری هویت سازمانی,چارچوب نظری هویت سازمانی


    • دریافت فایل پیشینه پژوهش و چارچوب نظری ساختار سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه ساختار سازمانی,مبانی نظری ساختار سازمانی,پیشینه تحقیق ساختار سازمانی,پیشینه داخلی ساختار سازمانی,پیشینه خارجی ساختار سازمانی,پیشینه پژوهش ساختار سازمانی,پیشینه نظری ساختار سازمانی,ادبیات نظری ساختار سازمانی,چارچوب نظری ساختار سازمانی


    • دریافت فایل چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هویت سازمانی

    • فصل دوم پایان نامه هویت سازمانی,مبانی نظری هویت سازمانی,پیشینه تحقیق هویت سازمانی,پیشینه داخلی هویت سازمانی,پیشینه خارجی هویت سازمانی,پیشینه پژوهش هویت سازمانی,پیشینه نظری هویت سازمانی,ادبیات نظری هویت سازمانی,چارچوب نظری هویت سازمانی











    • دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع اثربخشی سازمانی

    • مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع اثربخشی سازمانی,مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی سازمانی,اثر بخشی سازمانی,اثربخشی سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق,تعریف اثر بخشی سازمانی,تاریخچه اثر بخشی سازمانی,مبانی نظری اثر بخشی سازمانی,پیشینه تحقیق اثر بخشی سازمانی